شنبه 6 اردیبهشت 1399  04:56 ب.ظ
نوع مطلب: (مدیریت ،) توسط: محمد افشار

تقریبا همه افراد تجربه کار با یک مدیر بد را داشته اند. آمارها نیز در این رابطه رقم ۷۶درصدی تجربه کار با مدیرانی با اخلاق های نادرست را برای آمریکا نشان می دهد که برای کشور پیشرفته ای مانند آمریکا بسیار بالا است و می توان نتیجه گرفت که اوضاع در اکثر کشورهای دیگر بدتر است، با این حال واقعیت این است که شرایط نمی‎تواند برای همه افراد ایده آل باشد و نمی توان انتظار داشت که افراد موقعیت شغلی خود را برای پیدا کردن مدیری بهتر رها کنند.

 اگرچه توصیه می شود که در صورت مواجهه با چنین شرایطی به دنبال شغلی دیگر نیز باشید، با این حال تا زمانی که شرکت ایده آل پیدا نشده است، رها کردن موقعیت فعلی اقدامی پرریسک خواهد بود. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چه کاری را باید انجام داد که اخلاق های بد یک مدیر، باعث از بین رفتن علاقه به کار و کاهش روحیه کارمندان نشود. در این راستا ضمن بررسی ویژگی-های یک مدیر بد، به ارائه راهکارهایی خواهیم پرداخت. به عقیده لین تیلور متخصص مدیریت نیروی انسانی، یک مدیر بد نه‎تنها بر روی کار شما تاثیر خواهد گذاشت، بلکه زندگی شخصی را نیز با مشکل مواجه می سازد. برای مثال فردی را تصور کنید که تحت فشار روانی شدیدی از سوی مدیر شرکت خود قرار دارد. بدون شک وی دیگر نمی-تواند به مانند سابق نقش های خود در خانواده را ایفا کند. این امر تنها یک نمونه ساده برای درک بهتر این مسئله محسوب می شود.

1-دروغ‎گویی

اگر مدیر شما یک دروغگو محسوب می شود، بدون شک کاندیدای جدی اطلاق بد بودن است. این امر نه‎تنها باعث خواهد شد تا تیم شرکت به بی‎اعتمادی برسد، بلکه امکان برنامه‌ریزی درست و انگیزه داشتن را نیز از میان خواهد برد. درواقع شما نمی توانید تشخیص دهید که کدام یک از حرفه ها درست بوده و کدام یک تنها دروغ هایی برای بهبود اوضاع محسوب می شود. بدون شک شما به عنوان یک کارمند شرکت، از قدرت تغییر مدیر خود برخوردار نبوده و در صورت تلاش در این زمینه با خطر از دست رفتن موقعیت شغلی خود مواجه خواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال راهکاری دیگر باشید. توصیه ما این است که دروغ ها را یادداشت کرده و با دسته‎بندی آنها، مواردی را که معمولا از سوی مدیر شرکت به دروغ مطرح می شود را در کنار خود داشته باشید. شما هر صحبتی را می توانید با موضوعات یادداشت شده مورد بررسی قرار داده و نسبت به میزان صحت آن به یک جمع‎بندی برسید. درواقع هنگامی که از همان اول بدانید که یک صحبت کاملا دروغ است، بدون شک بر روی آن حساب نخواهید کرد.

همچنین برطبق نظر روانشناس‎ها هر فرد در هنگام دروغ گفتن، رفتارهایی را از خود بروز می دهد. برای مثال برخی از افراد از تماس چشمی خودداری می-کنند. بدون شک با تحلیل و توجه به حرکات مدیر خود در هنگام مطرح کردن صحبت های مختلف می-توانید در این رابطه نیز به نتایج جالبی دست پیدا کنید. در نهایت فراموش نکنید که هیچ‎گاه از تجربه کارمندان باسابقه شرکت غافل نشوید. بدون شک مشورت گرفتن از آنها نیز می تواند کاملا کارساز باشد. علت این امر به این خاطر است که آنها تجربه همکاری بیشتری را داشته و شناخت کامل تری را از مدیر شرکت دارند.

2-اشتباه نکردن

اگرچه در نگاه اول ممکن است تصور کنید که این ویژگی کاملا مثبت است، با این حال واقعیت این است که اشتباه کردن، یک اتفاق کاملا طبیعی بوده و تنها در دو حالت شاهد آن نخواهیم بود؛ نخست آنکه پنهان‎کاری صورت گرفته باشد و یا مدیر شرکت بیش از حد محتاط باشد. در هر دو حالت چنین مدیری را نمی توان لایق تلقی کرد. درواقع تمامی تصمیمات بزرگ نیاز به جسارت و قدرت ریسک داشته و چنین روحیه ای باعث می شود تا در بهترین حالت، وضعیت شرکت همواره ثابت باقی بماند که با توجه به تلاش سایر شرکت ها برای پیشرفت، بعید است برندی قادر باشد با این سیاست حتی جایگاه فعلی خود را نیز حفظ کند. تحت این شرایط دیگر تفاوتی ندارد که شما تا چه حد پرانگیزه و پرتلاش ظاهر شوید، بدون شک به بالاترین نتایج از اقدامات خود دست پیدا نخواهید کرد.

در این رابطه ابتدا باید دلیل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. درواقع برای یک مدیر بسیار سخت است که اشتباه کند. آنها تصور می کنند که در صورت اقرار به این موضوع، جایگاه خود را نزد کارمندان از دست خواهند داد، با این حال واقعیت این است که بنا بر تحقیقات انجام‎شده، در حدود 91درصد از کارمندان، صداقت مدیر شرکت حتی در رابطه با اشتباهات را یکی از فاکتورهای مهم در رابطه با میزان رضایت شغلی خود عنوان کرده اند. به همین خاطر لازم است تا این تصور غلط را کنار بگذارید، با این حال راهکاری که کارمندان تحت این شرایط می توانند انجام دهند این است که شما نقطه مقابل رئیس خود باشید، درواقع هنگامی که کارمندان یک شرکت به سادگی به اشتباهات خود اقرار کرده و در تلاش برای جبران آن باشند، مدیریت نیز دیگر دلیلی برای ادامه رفتار خود حس نخواهد کرد. همچنین شما می توانید اهداف شخصی ای را برای خود تعیین کنید تا در صورتی که شرکت رشدی را ندارد، شما روند رو به رشد خود را حفظ کنید.

3-سخت گیری

بدون شک مدیری که به نوعی در انتظار است تا از شما اشتباهی رخ دهد تا شدیدا برخورد کند، با این حال در هنگام کسب موفقیتی ابدا تعریفی را انجام نخواهد داد و تصور می کند که این اقدام کاملا وظیفه شما بوده است، بدون شک در روحیه هر فردی بدترین تاثیر را به همراه خواهد داشت. درواقع برای این مدیران تفاوتی ندارد که شما تا چه اندازه دچار اشتباه شده اید و تلاش شما برای جبران آن چگونه خواهد بود، آنها تنها می-خواهند که شما را تحت فشار قرار دهند. تصور آنها نیز این است که با این سخت گیری شما دیگر مرتکب اشتباه نخواهید شد که آمارها خلاف این موضوع را به اثبات می رساند، با این حال این امر تنها کارمندان را به سمت پنهان‎کاری و عدم انجام اقدامات جدید سوق می دهد که بدون شک برای وضعیت شرکت بسیار بد خواهد بود. تحت این شرایط بهتر است که اگر مدیر شرکت نسبت به وضعیت شرکت خود، توجهی را ندارد شما نیز خود را به سختی نندازید و تنها در حد انتظار ظاهر شوید. درواقع دلیلی وجود ندارد در شرایطی که مدیر شرکت چنین رفتار غیرحرفه ای را دارد، شما به مانند یک قهرمان ظاهر شوید.

4-نگاه یکسان

اگر مدیر شرکت به همه افراد نگاهی یکسان را داشته و توقع دارد که شما نیز به مانند خودشان و یا فردی خاص در شرکت رفتار کنید، لازم است تا شما تفاوت ها خود با دیگران را یادآور شوید. درواقع این اشتباه مدیر شما است که اصل بسیار ساده تفاوت افراد با یکدیگر را فراموش کرده است، با این حال اگر از این اقدام خود نتیجه لازم را به دست نیاوردید، لازم است تا اعلام کنید که شما سبک کاری خاص خود را دارید و با توجه به این امر که وظایف به خوبی در حال انجام است، در صورت اصرار بیشتر شما به ترک شرکت فکر خواهید کرد. درواقع این دسته از مدیران بدون شک اگر شرایط اخراج شما را داشتند، دیگر چنین موردی را مطرح نمی کردند. به همین خاطر شما می-توانید با اعمال فشار، از تکرار چنین اتفاقی جلوگیری کنید. در این رابطه حتی اگر اخراج هم شوید، بیکار بودن برای مدتی به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود که شما هر روز خود را با چنین فضای ناعادلانه ای سپری کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدا بهتر است تا با لحنی محترمانه رفتار کرده و حتی از توصیه آنها تشکر نیز کنید، با این حال برای آنها توضیح دهید که به چه دلیل به این صورت کارهای خود را انجام می دهید. درواقع تهدید، باید راهکار بعدی شما باشد و اولویت با تمام کردن ماجرا بدون دلخوری خواهد بود.

5-میکرو منیجینگ

این حالت به زمانی اطلاق می شود که مدیر شرکت تمایل دارد تا کارمندان خود را به صورت کامل زیر نظر داشته باشد. بدون شک این وضعیت برای هیچ کارمندی خوشایند نخواهد بود، با این حال برای رفع این موضوع، ضروری است تا کمی صبور باشید. درواقع توصیه می شود تا خودتان تمامی اطلاعات را برای مدیریت ارسال کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا آنها یا حجم بالایی از مطالب مواجه شده و پس از مدتی از آن خسته شوند و از شما بخواهند که دیگر به این اقدام خود ادامه ندهید. پس از طی کردن این مرحله دیگر مدیریت به خاطر رد کردن این اقدام شما، نمی تواند عملکردتان را زیر ذره بین قرار دهد. همچنین علت این رفتار از سوی برخی از مدیران، سخت اعتماد کردن آنها است که بدون شک این اقدام آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

6-نژادپرستی

اگرچه بسیار خنده‎دار است که مدیری در قرن بیست و یک هنوز هم چنین عقاید پوسیده ای داشته باشد، با این حال واقعیت این است که این تفکر هنوز هم طرفدارانی دارد. تحت این شرایط توصیه می شود تا از موسسات حامی کارمندان کمک گرفته و شرایط را برای اخطار رسمی و یا پیدا کردن کاری دیگر مهیا سازید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که کارمند یک شرکت بودن ابدا به معنای بردگی نبوده و شما باید تحت هر شرایطی عزت نفس خود را حفظ کنید. نمونه های متعددی از مدیرانی وجود دارد که به علت چنین رفتارهایی با جریمه های بسیار سنگین و از دست رفتن آبرو مواجه شده-اند. به همین خاطر ابدا خود را محکوم به تحمل شرایط ندانید.

7-توجه نکردن

توجه نکردن می تواند مصادیق متعددی را داشته باشد. برای مثال ممکن است یک مدیر به پیشرفت شما و ایجاد فرصت برای رشد بی‎توجه باشد و یا در رابطه با آینده با تیم خود صحبت نکند. تحت این شرایط تنها یک راهکار وجود دارد و آن این است که شما در این رابطه پیشقدم شوید. درواقع این سیاست باعث خواهد شد تا مدیر شرکت انجام این اقدام را الزامی بداند. درواقع تصور بسیاری از مدیران این است که تا زمانی که صدای مخالفی وجود نداشته باشد، نباید تغییری را در شیوه کاری خود انجام دهند.

در نهایت توجه داشته باشید که در صورت آنکه بتوانید سایر کارمندان را با خود همصدا کنید، بدون شک قدرت اعمال فشار بالاتر را خواهید داشت.

منبع: فرصت امروز


نظرات()   
   
شنبه 6 اردیبهشت 1399  04:49 ب.ظ
نوع مطلب: (آریا خبر ،) توسط: محمد افشار

به گفته عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، شیوع ویروس کرونا می‌تواند تلنگری باشد برای اینکه ‌نگاهی به تغییر فاز کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشیم و عدد خرده‌فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهیم و البته برای عبور از شرایط موجود، کسب‌وکارها باید یک برنامه‌ریزی حداقل ۱۸ ماهه و یک سال و نیمه انجام دهند.

اگر چه در نگاه نخست، برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید منتفع می‌شوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین‌کنندگان آنها، این کسب‌وکارها نتوانند از فرصت پیش‌آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند؛ به همین دلیل طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات، تنها ۲۹ درصد کسب‌وکارها از این شرایط تاثیر مثبت گرفته‌اند و مهم‌ترین چالش این کسب‌وکارها، کاهش تقاضاست.

نکته دیگر، نحوه مواجهه کسب‌وکارها با شرایط جدید است؛ اینکه یک استارت‌آپ یا بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا بر خود، به تعدیل نیرو دست بزند، یا مدل درآمدی خود را تغییر دهد، یا به سمت تعاملات جدید با سایر بازیگران و اجزای زنجیره ارزش خود برود، می‌تواند تأثیر شرایط جدید را برای آن بنگاه یا کسب‌وکار متفاوت سازد. از طرفی اگرچه ممکن است این تصور ایجاد شود که کرونا یک بیماری با تأثیر وسیع و کوتاه‌مدت روی کسب‌وکارها باشد، اما هنگامی که مسأله‌ای در جهان چنین وسعت همه‌گیری دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تأثیر آن پس از مدتی از بین برود. بلکه باید خود را برای تأثیر پایدار در جنبه‌های مختلف کسب‌وکار آماده کنیم.

کسب‌وکارهای آنلاین هم از تاثیر کرونا در امان نبودند

رضا الفت‌نسب -عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی- درباره تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین گفت: از زمانی که ویروس کرونا به کشور وارد شده، کسب‌وکارهای آنلاین هم تحت تاثیر قرار گرفتند و از آثار منفی آن در امان نبودند. اگرچه بخش‌های اندکی مانند بخش محتوایی و بخش فروش کالاهای سوپرمارکتی توانستند تا حدی یک رشد مثبت را تجربه کنند، اما تعداد آنها کم بود و تعداد زیادی از کسب‌وکارها مانند حوزه‌های گردشگری، دلیوری و حتی کسب‌وکارهایی که اقدام به فروش کالاهای دیگر مانند کیف، کفش و پوشاک می‌کردند هم با کاهش فروش مواجه شدند.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها به‌صورت کلی اتفاق خاصی برای کسب‌وکارهای آنلاین رخ نداده و چه بسا ضررهای هنگفتی هم متوجه آنها شده است، درصورتی که پیش از این از طرف دولت آمارهای عجیب و غریبی مطرح شده بود مبنی بر اینکه کسب‌وکارهای آنلاین در این مدت با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه شدند و گویی شرایط بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به شرایط ادامه‌دار شدن حضور کرونا در کشور بیان کرد: به نظر نمی‌رسد ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی در آینده و به‌طور کلی در کشور و جهان از بین برود و احتمالا کرونا تا چندین ماه همچنان با ما باشد. کسب‌وکارها باید یک برنامه‌ریزی حداقل ۱۸ ماهه و یک سال و نیمه انجام دهند تا بلکه بتوانند از این شرایط عبور کنند و این مساله شامل کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها هم می‌شود.

الفت‌نسب در ادامه با بیان اینکه این کسب‌وکارها در حال حاضر مهمترین نیازشان سرمایه در گردش است، افزود: بسیاری از آنها با بحران مواجه هستند و بدین‌ترتیب ما تا پایان فروردین و اردیبهشت با تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و حتی بزرگ مواجه هستیم که حتی شاید قادر به پرداخت حقوق پرسنلشان هم نباشند و این شرایط را برایشان بسیار دشوار می‌شود و چه بسا مجبور به تعطیل کردن کسب‌وکارشان شوند.

لزوم اصلاح مدل کسب‌وکارها به سمت نیازهای جامعه

وی به کسب‌وکارهای نوپا توصیه کرد: آنها در این ایام باید تا جایی که می‌توانند مدل کسب‌وکاری خود را به سمتی اصلاح کنند که بتواند نیاز جامعه را پوشش دهد. باید به نکاتی توجه کنند از جمله اینکه امروز همه مردم به سمت استفاده از مایحتاج بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی رفتند و از طرفی سعی می‌کنند در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها حضور نداشته باشند، بنابراین کسب‌وکارها باید تا جایی که می‌توانند مدلشان را اصلاح کنند و با آنچه که مردم می‌خواهند هم‌راستا شوند و از آن طرف حتما هزینه‌هایشان را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند.

وی با اشاره به نقش دولت اظهار کرد: دولت هم می‌تواند در این زمینه به کسب‌وکارها کمک کند. برای مثال اگر می‌خواهد وامی به کسب‌وکارها بدهد، درصورتی‌که منابعش هم اجازه می‌دهد، به جای قرار دادن مدت شش ماهه و ۱۲ ماهه برای بازپرداخت این وام‌ها، حداقل مدت دو سال را قراردهد. هرچند با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت و وجود تحریم‌ها، دولت هم خیلی منابعی ندارد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب‌وکارها نداشته باشیم، با تعداد زیادی کسب‌وکار تعطیل و به دنبال آن هم تعداد زیادی فرد بیکار در جامعه مواجه خواهیم شد و هزینه‌های زیادی بابت این بیکاری در بخش‌های مختلف گریبانگیر همه خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با تاکید بر لزوم تغییر فاز در میان کسب‌وکارهای آنلاین بیان کرد: امروز شاهدیم که بسیاری از مسوولان در کشور موضوع اقتصاد دیجیتالی را پیش کشیدند و به نظر می‌رسد تمایل بیشتری ایجاد شده که به خریدهای اینترنتی و غیرحضوی هم بیش از پیش پرداخته شود. البته این موضوع تا کنون در حاکمیت و دولت مشاهده نشده اما شیوع این ویروس و همه‌گیری آن می‌تواند تلنگری باشد و حاکمیت را به این سمت هدایت کند که نیم‌نگاهی به تغییر فاز کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشیم.

الفت‌نسب با بیان اینکه در حال حاضر جمع خرده‌فروشی در ایران نهایتا ۱.۵ درصد به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و ۹۸.۵ درصد آن آفلاین است، گفت: باید این مارکت را بزرگ‌تر کنیم و حجم خرده‌فروشی را به پنج درصد برسانیم و برای این کار سرمایه‌گذاری در بخش تجارت الکترونیک باید افزایش پیدا کند. در نهایت اگر دولت امروز برای این اقدامات برنامه‌ریزی کند، می‌تواند در چشم‌اندازهای سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله، عدد خرده‌فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهد که این موضوع می‌تواند ثمرات زیادی برای کشور داشته باشد.

منبع: ایسنا


نظرات()   
   
شنبه 6 اردیبهشت 1399  04:41 ب.ظ
نوع مطلب: (آریا خبر ،) توسط: محمد افشار

تب کرونا همچنان داغ است و دولت‎ها همچنان به‌دنبال تحقیق برای شناخت و مهار این پدیده جدید بوده و از طرفی درصدد هستند در کنار حفظ سلامتی شهروندان، اقتصاد کشورشان را نیز از این بحران نجات دهند؛ بحرانی که با شیوع بیماری کووید-۱۹ کلید خورده ، اما هنوز پایان آن مشخص نیست.

 به هر حال، جهان روزهای کرونایی را پشت‌سر می‌گذارد، در این میان، اخبار و آمارهای مختلفی از گوشه و کنار جهان مبنی بر تاثیر این بیماری جدید بر کسب‎وکارها منتشر می‌شود.

 هرچند برخی کسب‎وکارها در این شرایط با رکود مواجه شده‌اند، اما کسب‎وکارهایی هستند که توانسته‌اند از این بحران جان سالم به در ببرند و حتی برخی از آنها این قابلیت را داشته‌اند که شاهد رشد باشند. به هر حال، تغییر سبک شهروندان به آنلاین شدن حاکی از آن است که کسب‌وکارهای اینترنتی جزو آن دسته از کسب‌وکارهایی بودند که توانستند کمتر از شیوع کرونا آسیب ببینند یا حتی منتفع باشند. البته باید در نظر داشت که اگرچه در نگاه نخست، برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید منتفع می‌شوند، اما ممکن است به‌دلیل تاثیر منفی شیوع کرونا بر تامین‌کنندگان آنها، این کسب‌وکارها نتوانند از فرصت پیش‌آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال، به‌دلیل شرایط قرنطینه و افزایش ساعات حضور شهروندان در خانه، ارائه‌دهندگان خدمات ویدئوآنلاین، با افزایش تعداد کاربران و افزایش تقاضا مواجه شده‌اند؛ اما آیا زیرساخت‌ها لازم برای ارائه خدمات آنها، همچون پهنای باند یا زیرساخت‌های ذخیره محتوا، پاسخگوی این میزان از افزایش تقاضا است؟ نکته دیگر، نحوه مواجهه کسب‌وکارها با شرایط جدید است؛ اینکه یک استارت‌آپ یا بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا بر خود، به تعدیل نیرو دست بزند، یا مدل درآمدی خود را تغییر دهد، یا به سمت تعاملات جدید با سایر بازیگران و اجزای زنجیره ارزش خود برود، می‌تواند تاثیر شرایط جدید را برای آن بنگاه یا کسب و کار متفاوت سازد. شناخت رفتار و نیز خواسته‌های کسب‎وکارها(که مهم‌ترین هدف این مطالعه و پیمایش است) به حاکمیت کمک می‌کند تا بتواند سیاست‌های کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیت‎های اقتصادی و نیز کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا بر شهروندان و کسب‎وکارها در پیش بگیرد.

سازمان فناوری اطلاعات اخیرا گزارشی منتشر کرده که آمارها و تحلیل نتایج به‌دست ‌آمده از یک پیمایش است. این پیمایش در گفت‌وگوی تلفنی با مدیران حدود ۱۰۰ استارت‌آپ کشور درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکار آنها، از میان ۲۰۰۰ شرکت که در سامانه «نوآفرین» ثبت‌نام کرده‎اند، انجام شده است. در طرح نوآفرین هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد به‌عنوان شرکت‌هایی ذکر شدند که از آنها حمایت می‌شود. این کسب‎وکارهای در حوزه تولید بازی‌های رایانه‎ای، اینترنت اشیا، امنیت اطلاعات و شبکه، امنیت مکان، هوش مصنوعی، هوش تجاری، حمل‌ونقل شهری، پوشاک، تجهیزات پزشکی، فروشگاه اینترنتی، بازاریابی دیجیتال و نرم‌افزارهای کاربردی فعالیت دارند.این گزارش حاکی از آن است که حوزه‌های مربوط به خدمات پزشکی (تولید تجهیزات پزشکی، مشاوره آنلاین و...) بیشترین تاثیر مثبت را از کرونا گرفته‌اند. همچنین حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاکسی اینترنتی و شبکه‌های فروش اینترنتی نیز بیشترین تاثیر منفی را از این وضعیت گرفته‌اند. به عبارت دیگر، ۴۱ درصد کسب‎وکارهای حوزه پزشکی از شیوع بیماری کرونا متضرر شده و ۵۹ درصد نیز منتفع شده‌اند. در حوزه کسب‎وکارهای دیجیتال به گونه‌ای بوده است که تنها ۲۹ درصد منتفع و ۷۱ درصد متضرر شده‌اند. در حوزه خدمات تعداد کسب‎وکارهای منتفع ۱۴ درصد بوده و ۸۶ درصد آسیب دیده‌اند و در نهایت، کسب‎وکارهایی که نیازمند حضور کارکنان بودند، ۲۵ درصد منتفع و ۷۵ درصد آسیب دیده‎اند. براساس آنچه در این گزارش آمده، پزشکی شامل حوزه‎های سلامت، مشاوره آنلاین، تولید تجهیزات پزشکی و غیره، نرم‌افزار شامل تولید و توزیع نرم‎افزارها و بازی‌های رایانه‌ای و خدمات پشتیبانی و طراحی وب‌سایت و...، تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی شامل فروشگاه‎ها و پلت‌فرم‎های تحویل کالا و ارائه‎دهندگان خدمات (تاکسی و...) است. 

برای بررسی و سنجش مهم‌ترین دلیل تاثیر منفی شیوع کرونا بر کسب‌وکارها، ۳نکته زیر مورد پرسش قرار گرفت؛ این سوال از شرکت‌هایی پرسیده شد که تاثیر کرونا را بر کسب‌وکار خود منفی اعلام کرده بودند. مهم‌ترین دلیل تاثیرگذاری منفی مربوط به کاهش مشتریان (تقاضا) و درآمدهای ناشی از آن بود. در وهله بعد، کاهش حضور نیروی انسانی و اختلال در انجام عملیات کسب و کار به آنها آسیب زده بود و در نهایت اینکه آنها از اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت‌دهندگان، پیمانکاران و... آسیب دیدند. 

در عین حال، شرکت‎های فعال در حوزه نرم‎افزار اگرچه عموما با عدم حضور نیروی کار در محل، دچار مشکلات نمی‎شوند، اما بیشترین تاثیر منفی را از «اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت‌دهندگان، پیمانکاران و...» گرفته‌اند. در نهایت اینکه شرکت‌های فعال در حوزه پزشکی، بیشتر از سایر حوزه‌ها اعلام کرده‎اند که یا کاهش درآمد نداشته‎اند یا کاهش درآمد ناچیزی داشته‎اند. از طرف دیگر، شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار بیشتر از سایر حوزه‎ها، کاهش درآمد داشته‎اند. 

آمار منتشر شده در این گزارش حاکی از آن است که تنها ۱۸ درصد شرکت‌های موجود، به‌دلیل شیوع کرونا مجبور به کاهش نیروهای خود شده‌اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم‌افزار بوده است. در این میان کسب‎وکارهای حوزه دیجیتال‌مارکتینگ و فروشگاه‎های اینترنتی و پزشکی کمتر از سایر بخش‎ها تعدیل نیرو داشتند.بخشی از این گزارش به مهم‌ترین هزینه (تعهد) شرکت، در ما‌ه‌های آینده پرداخته است که نشان می‎دهد مهم‌ترین اولویت این شرکت‎ها در این دوران، پرداخت حقوق و دستمزد است. هزینه‌هایی مانند بیمه، اجاره‎بها، مالیات، بازپرداخت وام‎ها، هزینه‌های بازطراحی ساختارها و فرآیندها برای تداوم فعالیت کسب‌وکار در شرایط جدید (خرید یا ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش کارکنان برای دورکاری و...) و تعهد به انجام با اتمام قراردادها با سازمان‌های دولتی یا حاکمیتی به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

در این پیمایش از ۶۱درصد کسب‎وکارها ادعا کرده‎اند در صورت تداوم شرایط موجود، کسب‌وکارشان در کمتر از ۳ ماه به‌طور کامل تعطیل خواهد شد. ۶ شرکت دیگر بین ۳ تا ۶ ماه تاب می‎آورند و ۳۰ شرکت نیز ادعا کرده‎اند که با منابع موجود تنها تا پایان سال می‌توانند به فعالیت در کسب و کار خود ادامه دهند. همچنین ۴۳ درصد شرکت‌هایی که کمتر از ۳ ماه منابع برای ادامه کسب‌وکار خود دارند، در حوزه نرم‌افزار فعالیت دارند. این آمار در حوزه کسب‎وکارهای دیجیتال مارکتینگ و فروشگاه اینترنتی ۲۰ درصد است.

قسمت نهایی این پیمایش، نظرسنجی از مدیران کسب‎وکارها برای تعیین حوزه‎های اولویت‎دار جهت دریافت حمایت‌های دولت بود که نشان می‌دهد نخستین حوزه مدنظر صاحبان این اپلیکیشن‎های آنلاین خدماتی بودند. اولویت‎های اعلام‌شده از سوی آنها به ترتیب حمل‎ونقل اینترنتی، استارت‎آپ‎های خدماتی و مواد غذایی، استارت‌آپ‌های نوپای زیر یک سال، استارت‌آپ‌های تجارت الکترونیک، ایده‌های تبدیل کسب‌وکار به‌صورت آنلاین و سایرین بود.

منبع: دنیای اقتصاد


نظرات()   
   
آخرین پست ها

تا کجا حق با مشتری است؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

۳۰ ایده کسب و کار خانگی در دوره کرونا ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

فوت و فن فروش لوازم خانگی ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

بازاریابان؛ سردمداران تغییرات اجتماعی آینده ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

۹ گام اساسی در ایجاد یک کسب‌وکار ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

اشتباهاتی که موجب موفقیت مدیران می‌شود ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

الگوهای جدید خرید مشتری ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

با گران‌ترین شرکت‌های دنیا آشنا شوید ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

چگونه با همکاران بهتر ارتباط برقرار کنیم؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

استرس‌های رایج در کار را چگونه مدیریت کنیم؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

ایجاد هیجان در آموزش‌های مدیریت ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

پردرآمدترین شغل‌های دنیا را می‌شناسید؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

کشورهای مناسب برای راه اندازی کسب و کار ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

میلیاردری که فروشنده بادام‌زمینی بود ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

استیو جابز؛ مدیری که تنها به موفقیت سازمانش اندیشید ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

نکاتی که باید درباره خریدهای اینترنتی بدانید! ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

قبل از خرید گوشی دست‌دوم چه کارهایی انجام دهیم؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

اشتباهات رایج در خرید گوشی ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

گسترش فعالیت ایران در حوزه ارزهای مجازی ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

اینترنت ماهواره‌ای فیلترینگ را دور می‌زند؟ ..........دوشنبه 20 مرداد 1399

همه پستها

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic