به‌گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد‌ابراهیم لاریجانی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم‌ها با ایجاد بستر اقتصادی و اجرایی، اطلاعات میدانی حاصل از فعالیت «میز» کشورهای بازار هدف را به اقدام و عمل تبدیل می‌‎کنند، تصریح کرد: «هم اکنون هر یک از کشورهای هدف علاوه بر اکشن پلن بازاریابی دارای دو برنامه اجرایی جداگانه شامل «برنامه دیجیتال مارکتینگ» و «برنامه اطلاع‌رسانی و تبلیغات» هستند.» وی افزود: «بر خلاف کارکرد میز‌های کشور‌های بازار هدف که ماهیت مشورتی داشته و اعضای آن ترکیبی از فعالان تخصصی، دولتی‌ها، صاحب‌نظران و دانشگاهیان است تا اطلاعات دقیق برای تحقیق بازار و تدوین یک برنامه واقع‌نگر عملیاتی را فراهم کنند، این کنسرسیوم‌ها کاملا ماهیت اقتصادی و عملیاتی دارند و کاملا بر اساس یافته‌های میز هر کشور وارد اجرا می‌شوند.»

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: «کنسرسیوم‌های هر کشور بازار هدف متشکل خواهد بود از کسب و کارها و فعالان بخش خصوصی گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی استان‌هایی که به لحاظ انطباق بازار با محصول به نوعی مقصد گردشگران آن کشور بازار هدف هستند.» لاریجانی ادامه داد: «به‌طور مثال بخش خصوصی فعال استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس در کنسرسیوم چین و استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، قم و خراسان رضوی در کنسرسیوم عراق و به همین ترتیب منطبق بر محصول گردشگری استان‌های مختلف و با مشارکت بخش خصوصی گردشگری آن استان‌ها کنسرسیوم‌هایی برای کشورهای چین، عراق، جمهوری آذربایحان، عمان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، روسیه، ارمنستان و کشور‌های اروپایی شکل می‌گیرد.»

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری یادآور شد: «همچنین ادارات‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان‌ها، شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها، ایرلاین‌ها و سایر ذی‌نفعان در استان مقصد یا در کشور هدف نیز بخشی از اعضای این کنسرسیوم‌ها خواهند بود.» او در تشریح اقدامات پیش رو در این زمینه گفت: «در گام نخست از ۳۰ کشور بازار هدف اولویت‌دار گردشگری ایران، دو سطح اول از اولویت‌ها شامل ۱۰ کشور اول بازار هدف گردشگری ایران، ملاک عمل برای ایجاد و تشکیل کنسرسیوم است‌.» لاریجانی خاطرنشان کرد: «بنابراین در نظر است در یک بازه سه ماهه ۱۰کنسرسیوم توسط علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و فعالان گردشگری به تفکیک کشور هدف ایجاد شود و با برگزاری چند جلسه توجیهی و آموزشی و همسطح‌سازی اطلاعات برای ورود به بازار و تهیه و تدارک پکیج‌های مناسب و حرفه‌ای و فراهم آوردن سایر الزامات کار عملیاتی کنسرسیوم‌ها آغاز شود.»

منبع: دنیای اقتصاد