تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند
دوشنبه 30 فروردین 1395  12:41 ق.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

مصرف کنندگان هر روز با تعداد زیادی نام و برند جدید یا قدیمی در بازار کالاهای مختلف برخورد می کنند، و هزاران برند برای ایجاد کردن جایگاه و نام خود در میان ذهن مصرف کنندگان، با هم رقابتی سخت و دشوار دارند.

بنابراین، در دنیایی که دنیای رقابتی برندهاست، باید از هر فرصتی برای ایجاد جایگاه شرکت یا کالای خود در ذهن مشتریان استفاده کرد، ایجاد یک برند قوی را بارها و بارها به مخاطبان خود انتقال داد و نیازهای مشتریان خود را درک کرد، جاهایی را که مشتریان با کالا یا خدمت ارتباط برقرار می کنند را شناسایی، و در نهایت با استفاده از طراحی هویت برند آهنرباهایی حسی ساخت تا مشتریان را جذب و حفظ کرد. تمامی برندهای معروف دنیا، از اپل گرفته تا تویوتا، همگی بر ساخت و طراحی قوی عمل کرده اند؛ برندهایی که به طور عاطفی و حسی با مشتریان ارتباط دائمی برقرار کرده و بدون جانشین، بی همتا شده اند.
رضا سراجی در کتاب "طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند مبتنی بر نظریه آلیناویلر و کوین لین کلر" برای طراحی هویت برند به بررسی عناصری چون علامت برند (لوگو یا آرم)، رنگ، تایپوگرافی، نام، شعار تبلیغاتی، صدا و بسته بندی پرداخته است.

این کتاب توسط انتشارات بازاریابی به چاپ رسیده است و در سه بخش "مبانی تئوریک"، "اصول و معیارها"، و "راهکار و نتیجه گیری" تالیف شده است. در بخش اول مباحثی چون برند، هویت برند و شناخت برند، در بخش دوم اصول و معیارهای طراحی هویت برند و در بخش پایانی راهکارهای برندسازی کارا مطرح شده است.

معرفی کتاب: طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند


چهارچوب نظری کتاب مبتنی بر نظریه آلینا ویلر و کوین لین کلر است. لین کلر یکی از شناخته شده ترین نظریه پردازان برندینگ دنیاست. همکاری وی با آلینا ویلر نشان می دهد که برای انجام چنین کاری، کار گروهی بهتر از کار فردی است، حتی برای چهره شناخته شده جهانی یعنی کوینلین کلر؛ چرا که می توان در مسیر نظریه پردازی، دیدگاه ها را نقد، تصحیح، و تکمیل کرد.
ناشر درباره انتخاب این چارچوب نظری می گوید: "این کتاب به جای حاشیه پردازی های متنوع که در بسیاری از کتابهای حوزه برند اعم از تالیف و ترجمه با آن روبه روئیم، خود را در چارچوب یک نظریه محدود و محصور ساخته تا بتواند به خوبی دیدگاه هایش را تشریح و تبیین کند. با این ویژگی در کتاب های ایران کمتر سروکار داشته ایم. حجم از این شاخ به آن شاخ پریدن های فراوان به گونه ای است که هدف اصلی کتاب مغفول مانده و خواننده در پایان هم چنان سردرگم باقی مانده و ره به جایی نمی برد."


گزیده ای از کتاب به انتخاب ام بی ای نیوز:
"ریشه واژه برند Brand، از واژه قدیمی برندر Brandr (واژه ای مربوط به منطقه اسکاندیناوی و به قولی، مربوط به نروژ یا آلمان) به معنای سوزان است و نیز به قطعه فلزی اطلاق می شد که به پوست حیوانات اهلی مانند گاو متصل می شد، و هر شخص دارای علامت خاص خود بود تا حیوانات خود را از حیوانات سایرین جدا سازد.
جریان صنعتی شدن، بسیاری از کالاهای ساخته شده در خانه ها مانند صابون و ... را از حالت محلی بیرون آورده و به کارخانه و کارگاه های متمرکز انتقال داد. این کارگاه ها در هنگام ارسال کالاهای تولیدی خود، لوگو و علامت خود را بر روی بشکه های حاوی کالاها حک می کردند، و از آنجا بود که مفهوم برند شکل گرفت. نخستین نشانه های برندینگ در اروپا مربوط به صنایع دستی است، که تولیدکننده ها برای محافظت از محصولات خود و هم چنین محافظت از مشتریان در برابر محصولات با کیفیت پایین تر، علائم تجاری بر روی محصولاتشان قرار می دادند. برندینگ در هنرهای زیبا از زمانی شروع شد که هنرمندان در زیر آثار هنری خود امضا می کردند.
مفهوم برند به معنای امروزی که خود شامل مفاهیمی چون علامت تجاری، نام، لوگو و ... است، در قرن 19 با ظهور کالاهای بسته بندی شده به وجود آمد. تا قبل از این، برند در واقع قرابت ماهیتی و معنایی زیادی با علامت تجاری داشت. استفاده از برند –اگر علامت تجاری در آن زمان هم معنای برند بود- به 5000 سال قبل از میلاد بر می گردد. می توان دوره های تکامل علائم تجاری را به 6 دوره زیر تقسیم کرد (مراحل تکامل علامت تجاری به نوعی مراحل تکامل برند نیز محسوب می شد):
دوران ماقبل تاریخ تا روم باستان، رنسانس، دوره جفرسونین تا انقلاب صنعتی، دوره انقلاب صنعتی، دوره مدرن علائم تجاری، دوره پست مدرن علائم تجاری"

طیبه خارستانی

منبع:ام بی ای نیوز


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 30 فروردین 1395
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت ابزارهای هوش تجاری در خدمت رهبری کارآفرینانه..........چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

پاورپوینت سیستم های اطلاعات استراتژیک..........چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

پاورپوینت نقش حمل و نقل در بازرگانی خارجی..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

چه زمانی برندمان باید وارد بازار تازه‌ای شود؟ ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

هتل‌ اتوبوس، ایده‌ای هوشمندانه در پس تکنولوژی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

هر آنچه در مورد راه اندازی رستوران سیار باید بدانیم ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

این استارتاپ‌ها را بشناسید تا بدنی سالم‌تر داشته باشید ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

کارکرد بهتر مغز با عادت به مطالعه کتاب ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

خداحافظی هوشنگ مرادی کرمانی با دنیای نویسندگی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

تعداد لایک‌های اینستاگرام مخفی می‌شود؟..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

چه رمز عبوری بگذاریم که هک نشویم؟!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

رصد سن و جنسیت مشتریان با دوربین‌های فروشگاهی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

درس عبرتی برای تولید کنندگان گوشی‌های تاشو!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

توییتر در گذرِ تغییرات جدید!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

در اینستاگرام سوالات چند گزینه‌ای بپرسید ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

احتمال عرضه دو ایرپاد جدید توسط اپل ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

فیس بوک تکلیف حساب کاربری درگذشتگان را مشخص می‌کند ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

پاورپوینت مفاهیم و اصطلاحات برند..........سه شنبه 28 اسفند 1397

۱۶ پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود ..........سه شنبه 28 اسفند 1397

افتتاح موزه خیمه‌شب‌بازی با حضور هنرمندان ..........سه شنبه 28 اسفند 1397

همه پستها