تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند
یکشنبه 29 فروردین 1395  11:41 ب.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

مصرف کنندگان هر روز با تعداد زیادی نام و برند جدید یا قدیمی در بازار کالاهای مختلف برخورد می کنند، و هزاران برند برای ایجاد کردن جایگاه و نام خود در میان ذهن مصرف کنندگان، با هم رقابتی سخت و دشوار دارند.

بنابراین، در دنیایی که دنیای رقابتی برندهاست، باید از هر فرصتی برای ایجاد جایگاه شرکت یا کالای خود در ذهن مشتریان استفاده کرد، ایجاد یک برند قوی را بارها و بارها به مخاطبان خود انتقال داد و نیازهای مشتریان خود را درک کرد، جاهایی را که مشتریان با کالا یا خدمت ارتباط برقرار می کنند را شناسایی، و در نهایت با استفاده از طراحی هویت برند آهنرباهایی حسی ساخت تا مشتریان را جذب و حفظ کرد. تمامی برندهای معروف دنیا، از اپل گرفته تا تویوتا، همگی بر ساخت و طراحی قوی عمل کرده اند؛ برندهایی که به طور عاطفی و حسی با مشتریان ارتباط دائمی برقرار کرده و بدون جانشین، بی همتا شده اند.
رضا سراجی در کتاب "طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند مبتنی بر نظریه آلیناویلر و کوین لین کلر" برای طراحی هویت برند به بررسی عناصری چون علامت برند (لوگو یا آرم)، رنگ، تایپوگرافی، نام، شعار تبلیغاتی، صدا و بسته بندی پرداخته است.

این کتاب توسط انتشارات بازاریابی به چاپ رسیده است و در سه بخش "مبانی تئوریک"، "اصول و معیارها"، و "راهکار و نتیجه گیری" تالیف شده است. در بخش اول مباحثی چون برند، هویت برند و شناخت برند، در بخش دوم اصول و معیارهای طراحی هویت برند و در بخش پایانی راهکارهای برندسازی کارا مطرح شده است.

معرفی کتاب: طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند


چهارچوب نظری کتاب مبتنی بر نظریه آلینا ویلر و کوین لین کلر است. لین کلر یکی از شناخته شده ترین نظریه پردازان برندینگ دنیاست. همکاری وی با آلینا ویلر نشان می دهد که برای انجام چنین کاری، کار گروهی بهتر از کار فردی است، حتی برای چهره شناخته شده جهانی یعنی کوینلین کلر؛ چرا که می توان در مسیر نظریه پردازی، دیدگاه ها را نقد، تصحیح، و تکمیل کرد.
ناشر درباره انتخاب این چارچوب نظری می گوید: "این کتاب به جای حاشیه پردازی های متنوع که در بسیاری از کتابهای حوزه برند اعم از تالیف و ترجمه با آن روبه روئیم، خود را در چارچوب یک نظریه محدود و محصور ساخته تا بتواند به خوبی دیدگاه هایش را تشریح و تبیین کند. با این ویژگی در کتاب های ایران کمتر سروکار داشته ایم. حجم از این شاخ به آن شاخ پریدن های فراوان به گونه ای است که هدف اصلی کتاب مغفول مانده و خواننده در پایان هم چنان سردرگم باقی مانده و ره به جایی نمی برد."


گزیده ای از کتاب به انتخاب ام بی ای نیوز:
"ریشه واژه برند Brand، از واژه قدیمی برندر Brandr (واژه ای مربوط به منطقه اسکاندیناوی و به قولی، مربوط به نروژ یا آلمان) به معنای سوزان است و نیز به قطعه فلزی اطلاق می شد که به پوست حیوانات اهلی مانند گاو متصل می شد، و هر شخص دارای علامت خاص خود بود تا حیوانات خود را از حیوانات سایرین جدا سازد.
جریان صنعتی شدن، بسیاری از کالاهای ساخته شده در خانه ها مانند صابون و ... را از حالت محلی بیرون آورده و به کارخانه و کارگاه های متمرکز انتقال داد. این کارگاه ها در هنگام ارسال کالاهای تولیدی خود، لوگو و علامت خود را بر روی بشکه های حاوی کالاها حک می کردند، و از آنجا بود که مفهوم برند شکل گرفت. نخستین نشانه های برندینگ در اروپا مربوط به صنایع دستی است، که تولیدکننده ها برای محافظت از محصولات خود و هم چنین محافظت از مشتریان در برابر محصولات با کیفیت پایین تر، علائم تجاری بر روی محصولاتشان قرار می دادند. برندینگ در هنرهای زیبا از زمانی شروع شد که هنرمندان در زیر آثار هنری خود امضا می کردند.
مفهوم برند به معنای امروزی که خود شامل مفاهیمی چون علامت تجاری، نام، لوگو و ... است، در قرن 19 با ظهور کالاهای بسته بندی شده به وجود آمد. تا قبل از این، برند در واقع قرابت ماهیتی و معنایی زیادی با علامت تجاری داشت. استفاده از برند –اگر علامت تجاری در آن زمان هم معنای برند بود- به 5000 سال قبل از میلاد بر می گردد. می توان دوره های تکامل علائم تجاری را به 6 دوره زیر تقسیم کرد (مراحل تکامل علامت تجاری به نوعی مراحل تکامل برند نیز محسوب می شد):
دوران ماقبل تاریخ تا روم باستان، رنسانس، دوره جفرسونین تا انقلاب صنعتی، دوره انقلاب صنعتی، دوره مدرن علائم تجاری، دوره پست مدرن علائم تجاری"

طیبه خارستانی

منبع:ام بی ای نیوز


  • آخرین ویرایش:یکشنبه 29 فروردین 1395
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دانستنی های بازاریابی و فروش(21)..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پاورپوینت بازاریابی الكترونیكی..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پاورپوینت راهنمای نگارش پایان نامه..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

راه حلی ساده برای از بین بردن استرس ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

نقش کسب‌ و کارها در آموزش مهارت‌های شغلی ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

۵ فناوری که صاحبان کسب و کار باید بشناسند ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

چرا مدیران آلمانی شعبده‌بازی یاد می‌گیرند؟ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

۵ نکته مشترک در انتخاب نام شرکت‌های بزرگ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

بازنشستگی ١٠ساله با چشم‌بندی بیمه‌های عمر! ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

قدم زدن در روستای صخره‌ای ۳‌هزار ساله ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

لزوم توجه به برندها در چارچوب کلان/ کم توجهى ایران در حوزه برندسازى ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

با ۱۰ میلیون تومان هم می‌توان خودرو خرید؟..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

جشنی برای گلهای ارکیده ایران در خاستگاهش..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پرچم دوم ما فرش دستباف است..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

قابلیت ویرایش به توییتر اضافه می‌شود..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

واتس‌آپ هم به تشخیص چهره هوشمند مجهز می‌شود ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

رشد دوباره کاربران اسنپ‌ چت ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

تغییرات اساسی در راه وایبر!..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

خلاصه کتاب اصول سرپرستی..........شنبه 29 دی 1397

ترجمه 44P آمیخته بازاریابی..........شنبه 29 دی 1397

همه پستها