ام بی ای نیوز:
«همهی ما زمانی که کودکانی نوپا بودیم خوب راه نمیرفتیم، اما هیچکس به
ما نگفت که دست از تلاش برداریم. بیشتر ما زمانی که کوچک بودیم در یادگیری
دوچرخهسواری مشکل داشتیم، اما تشویقمان میکردند که به تلاش ادامه دهیم.
زمانی که جوان بودیم، متوجه شدیم رانندگی به آن راحتیها که فکر میکنیم
نیست، اما انگیزهی زیادی برای گرفتن گواهینامه داشتیم. پس چرا پرورش
خودباوری در خلاقیت در کار، انقدر برای ما با بیم و خطر همراه است؟ چرا
سختی آغاز کردن، انقدر ما را به رها کردن کوشش خلاقانه ترغیب میکند؟»
اینها جملات صفحهی 240 کتاب خودباوری در خلاقیت است که میخواهیم امروز در نیم ساعت با هم ورق بزنیم و بخوانیم.
کتاب با جملهای از مرد افسانهایِ توانستن و خلاقیت آغاز میشود. استیو جابز در گسترهی دایرهای سفید رنگ که با حاشیهای سیاه پوشانده شده میگوید: «تلاش کنید در دنیا اثری بگذارید.»
اما
سوالی که در مقدمهی مترجم مطرح میشود به احتمال زیاد به ذهن خیلیها
خطور کرده است: خلاقیت کودکان، در سنین بزرگسالی به کجا میرود؟ چرا در
محیطهای کاری کمتر شاهد خلاقیت هستیم و همه چیز به سمت روزمرهگی میرود.
نویسندگان کتاب، تام و دیوید کلی، معتقدند خلاقیت در هر سن و هر محیطی
قابل احیا است. آنها قرار است در 326 صفحه به ما بگویند که خلاقیت و
ابتکار، جزئی ذاتی از زندگی هنرمندان نیست و به همه تعلق دارد. این دو
برادر که یکی از آنها یکی از نجاتیافتگان سرطان است، با نوشتن این کتاب
سعی کردهاند به نوآوران آینده فرصت دهند به دنبال عشق و علاقهی خود بروند
و به افراد و سازمانها برای رسیدن به تمام ظرفیتشان یاری دهند و به
خودباوری در خلاقیت برسند.
کتاب در هر فصل با یک موردکاوی آغاز میشود و در انتهای فصلها تمرینهایی را در دنیای واقعی به مخاطب ارایه میکند.
خلاصهای از هر فصل را با هم بخوانیم:
مقدمه
نویسندگان
در مقدمهی کتاب سعی میکنند بر این باور که نوآوری تنها به معنای خلق
مجسمه، نقاشی یا موسیقی است، خط بطلانی بکشند و همچنین ذاتی بودن آن را از
ذهن پاک کنند. از نظر آنها خلاقیت کاربرد ابتکار و تخیل برای ایجاد چیزی
جدید در دنیا است. در دنیای کسب و کار خلاقیت خود را در نوآوری نشان
میدهد. کشف، تمرین و به کارگیری خلاقیت میتواند حضور آن را دائمی کند.
بنا به نظر آنها هر شخصی میتواند به خودباوری در خلاقیت برسد. به عبارت
دیگر برای خلاقتر شدن لازم نیست شغلتان را تغییر دهید. هر حرفهای که
دارید، وقتی نسبت به آن رویکردی خلاقانه داشته باشید به راهحلهای بهتری
دست پیدا میکنید و موفقتر میشوید.
تلنگر (از تفکر طراحی تا خودباوری در خلاقیت)
ذهنیت
خلاق میتواند ابزاری برای فراتر نگریستن به موضوعات باشد و برای رسیدن به
نتیجهی مناسب، یافتن فصل اشتراک میان سه عامل امکانپذیری، عوامل انسانی و
ارزشمندی اقتصادی اهمیت دارد. به عبارت دیگر نویسندگان میخواهند بگویند،
صبر نکنید تا سیب روی سرتان بیافتد و الهام بگیرید، بلکه به دنبال منابع
الهام بروید.
شهامت (از ترس تا شهامت)
افرادی که
خودباوری در خلاقیت دارند انتخابهای بهتری انجام میدهند، راحتتر وارد
مسیرهای جدید میشوند و بهتر میتوانند برای مشکلات به ظاهر حلشدنی چاره
بیاندیشند. آنها با شهامت نوظهور خویش با چالشها روبهرو میشوند. اما
برای دست یافتن به این میزان خلاقیت گاه باید با ترسهایتان روبه رو شوید
که نویسندگان آن را با ترس از مار مقایسه میکنند. ترس از شکست، یکی از
ترسناکترین مارهای داخل اتاق است که خود را به شکل ترس از قضاوت دیگران،
ترس از شروع کار و ترس از ناشناختهها نشان میدهد. برخلاف تصور عامه،
نوابغ هم شکست میخورند اما این شکست مانع از حرکتشان نمیشود. نوآوری
معادلهی جالب و شگفتآوری دارد این که اگر موفقیت بیشتری میخواهید باید
شکستهای بیشتری را پشت سر بگذارید، درواقع رویارویی با شکست برای از بین
بردن ترس است که راه را به جلو هموار میکند. برای این کار نیاز داریم تا
مثل بازیهای کامپیوتری دید افراد را نسبت به شکست عوض کنیم و امید معقولی
به موفقیت و همین طور امید به یک پیروزی حماسی داشته باشیم. اما مسالهی
مهم این است که حتی بعد از غلبه بر ترس و رسیدن به خودباوری در خلاقیت، باز
هم باید به تلاش خود ادامه دهید.
با ریسک کردن سریعتر میتوانید
به ایدههای جدید دست پیدا کنید. و به هنگام شکست باید بفهمید کجای کار
اشتباه بوده و دفعهی بعد عملکرد بهتری داشته باشید. نویسندگان نتیجه
میگیرند که بعضی وقتها خودمان تصمیم میگیریم که خلاق نباشیم. ما ترجیح
میدهیم به جای این که ریسک انتقاد را بپذیریم روی صندلی خود بنشینیم و حرف
نزنیم؛ فرقی نمیکنید که اسیر کمرویی باشیم یا کمالگرایی.
جرقه (از صفحهی خالی تا بینش)
در
این فصل خواننده تشویق میشود تا خلاقیت را انتخاب کند. مانند یک مسافر
فکر کند و همه چیز و همه جا را جدید تصور کند. توجه را با آرامش همراه کند و
با تمرکز بر بینش مخاطب و از طریق مشاهده در موقعیت واقعی به خلاقیت و
ایده برسد. با پرسیدن سوال، چالشها را بازتعریف کند و درنهایت...
گاهیوقتها تغییرات ساده در دیدگاه میتواند بینش را تغییر دهد.
جهش (از برنامهریزی تا عمل)
نوآوری
یعنی این که ایدهها را خیلی سریع عملی کنید. برای غلبه بر سکون، ایدهها و
برنامهریزهای خوب کافی نیست. سازمانها، جوامع و ملتهایی موفق میشوند
که شروع به عمل میکنند. افرادی که دارای خودباوری در خلاقیت هستند
مشاهدهگرانی منفعل نیستند، آنها در موقعیتهای دشوار هم با روحیهی فعال
با زندگی روبهرو میشوند، به عبارت دیگر فیلمنامهی زندگیشان رو خودشان
مینویسند. پس دست از برنامهریزی بردارید و شروع به عمل کنید.
جستوجو ( از وظیفه تا علاقه)
الاکلنگی
که در یک طرف آن قلب و در سمت دیگر پول کشیده شده است، به ما یادآوری
میکند که آگاهانه بایستیم و در تصمیمگیریها قلب یعنی انسانیت، خوشحالی
یا سلامت و همچنین دستاوردهای کاری و مالی را در نظر بگیریم. بسیاری از
مردم شغل خود را براساس عاقلانه بودن انتخاب کردهاند و هیچ وقت مسیر شغلی
خود را مورد پرسش قرار ندادهاند. این در حالی است که باید در کاری که
میکنید علاقه، هدف و معنا را حس کنید و این تغییر در نگرش، دنیایی از
امکانات جدید را برای شما به ارمغان میآورد. دریابید که برای انجام چه
کاری به دنیا آمدهاید؟
تیم (گروههای خودباور در خلاقیت)
برای
ایجاد سازمانی خلاق باید خودباوری در خلاقیت را در میان کارگزاران اصلی به
تدریج و فرد به فرد ایجاد کرد و برای داشتن تیمی خلاق و هوشمند نباید
آنها را در فضایی کسلکننده قرار داد. واقعیت این است که تمام ایدههای
خوب نزد مدیران ارشد سازمانها نیست و سازمانی موفق است که به این نکته پی
ببرد.
حرکت (ایجاد خودباوری در خلاقیت)
نویسندگان کتاب این فصل را به تمرینهای عملی برای بارور کردن خلاقیت اختصاص دادهاند.
و اما بعد
خودباوری در خلاقیت را بپذیرید.
مشخصات کتاب:
نویسندگان: تام و دیوید کلی
مترجم: مهدی کیامهر و مرتضی خضری پور
انتشارات آریانا قلم
mbanews.ir - نازنین کی نژاد
آخرین پست هادانستنی های بازاریابی و فروش(21)..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
پاورپوینت بازاریابی الكترونیكی..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
پاورپوینت راهنمای نگارش پایان نامه..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
راه حلی ساده برای از بین بردن استرس ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
نقش کسب و کارها در آموزش مهارتهای شغلی ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
۵ فناوری که صاحبان کسب و کار باید بشناسند ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
چرا مدیران آلمانی شعبدهبازی یاد میگیرند؟ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
۵ نکته مشترک در انتخاب نام شرکتهای بزرگ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
بازنشستگی ١٠ساله با چشمبندی بیمههای عمر! ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
قدم زدن در روستای صخرهای ۳هزار ساله ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
لزوم توجه به برندها در چارچوب کلان/ کم توجهى ایران در حوزه برندسازى ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
با ۱۰ میلیون تومان هم میتوان خودرو خرید؟..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
جشنی برای گلهای ارکیده ایران در خاستگاهش..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
پرچم دوم ما فرش دستباف است..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
قابلیت ویرایش به توییتر اضافه میشود..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
واتسآپ هم به تشخیص چهره هوشمند مجهز میشود ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
رشد دوباره کاربران اسنپ چت ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
تغییرات اساسی در راه وایبر!..........چهارشنبه 17 بهمن 1397
خلاصه کتاب اصول سرپرستی..........شنبه 29 دی 1397
ترجمه 44P آمیخته بازاریابی..........شنبه 29 دی 1397
همه پستها