تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - راز و رمز تبلیغات تجاری
دوشنبه 24 اسفند 1394  01:02 ق.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

 
راز و رمز تبلیغات تجاری


 ماکس ساترلند، کتابی را با عنوان روانشناسی تبلیغات تجاری نوشته است که سینا قربانلو آن را به فارسی برگردانده و به همت انتشارات مبلغان به چاپ رسیده است. استقبال از این کتاب را می توان با تجدید چاپ و رسیدن به چاپ چهارم دریافت.
خواندن این کتاب به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند رمز و راز تاثیرات تبلیغات را پیدا کنند و از ساز و کارهای روانشناختی آن سردربیاورند. این کتاب در وهله‌ی اول برای مدیرانی نوشته شده است که در عرصه‌ی تبلیغ تجاری هزینه می‌کنند، مانند مدیران و سرپرستان بازاریابی، مدیران محصول و مدیران شرکت‌های تبلیغاتی و در قدم بعدی به تمام افرادی توصیه می‌شود که به تبلیغات وکارکردهای روانشناختی آن فکر می‌کنند.

ماکس ساترلند یکی از مدیران موسسه market mind technologies و از مسئولان یکی از 10 شرکت تحقیقات بازار استرالیا است.

ساترلند مطالعات زیادی در حوزه‌ی بازاریابی و روانشناسی دارد و دارای مدرک دکترای روانشناسی از دانشگاه ایالتی کنت ایالات متحده آمریکاست. اما او فقط یک جامعه‌شناس و روان‌شناس متخصص در حوزه‌ی رسانه نیست، بلکه بازارشناس و کارشناس تبلیغات هم هست و به زوایای پنهان و آشکار این صنعت واقف است و به تبیین تأثیرات تبلیغات بر ذهن انسان می‌پردازد. او ضمن ارزیابی تغییرات رفتار مصرف کننده بعد از اجرای یک برنامه‌ی تبلیغاتی، پیام‌های تبلیغاتی در رسانه‌های گوناگون را با هم مقایسه می‌کند.

ساترلند در «روان‌شناسی تبلیغات تجاری» در قالب 26 فصل، حاصل سال‌ها تجربه‌اش در حوزه‌ی تبلیغات تجاری را بیان کرده است و در مقدمه‌ی کتاب می‌گوید: این کتاب، مبتنی بر تجارب حاصل از ردیابی هفته به هفته‌ی تأثیرات صدها مبارزه‌ی تبلیغاتی ظرف یک دوره‌ی حدوداً ده ساله است.
او در ادامه می‌گوید: «یک مصرف‌کننده متعارف هر روز در معرض صدها تبلیغ تجاری قرار می‌گیرد. تا هنگام مرگ، طبق یک برآورد، حدود یک سال نیم از عمر ما صرف دیدن تبلیغات تلویزیونی می‌شود! با این حال، تعداد تبلیغ‌های ناکام بیش از تعداد تبلیغ‌های کاملاً موفق است و اکثر تبلیغ‌ها در بهترین حالت، تاثیر متوسطی دارند و واقعیت‌های تلخ حاکی از آن است که بسیاری از تبلیغ‌ها کاملاً شکست می‌خورند. برای حفظ مشتریان، بنگاه‌های تبلیغاتی باید اثربخشی تبلیغاتشان را به این مشتریان بفروشند.»

«روان شناسی تبلیغات تجاری»، سعی کرده است تا درک کامل‌تری از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های تبلیغات، ارائه کند و رمز و راز تبلیغات را از طریق گسترش شناخت برخی از ساز و کارهای روانشناختی واقعی که شالوده‌ی تبلیغات را تشکیل می‌دهد، به دست دهد.
ساترلند برای کشف این پیچیدگی‌ها، آن‌ها را به اجرای ساده‌تری تجزیه کرده و به آن‌ها به صورت خرد نگاه کرده است و با همین نگاه، در هنگام جمعبندی کتاب، به 6 نتیجه‌ی کلی از یافته‌های خود رسیده که عیناً برایتان نقل می‌شود:

1- تبلیغات بر روی افرادی نظیر من و شما کار می‌کند، نه صرفاً بر روی دیگر افرادی که ساده لوح ترند.

2- جهان نوعی تبلیغاتی که من مجسم کرده بودم و شامل تبلیغ کنندگانی بود که همیشه به طور دقیق می‌دانستند تبلیغات آنان چه عملی انجام می‌دهد، با حقیقت موجود فاصله‌ی بسیار زیادی داشت.

3- واقعیت این است که تعداد تبلیغ هایی که با شکست روبرو می‌شوند از تعداد آن‌هایی که خیلی موفق می‌شوند بیشتر است. اکثریت بالایی از تبلیغ‌ها در بهترین وضع، تأثیرات پیش پا افتاده‌ای دارند.

4- چهارمین دریافت آن است که اکثر اسطوره‌ها و راز و رمزهای تبلیغاتی، حاصل موسسات قبیله‌ای است – بسیاری از آن‌ها در مورد چگونگی عمل کردن تبلیغات و دلایل آن کمتر از آن می‌دانند که مایلند ما تصور کنیم و همانند طبیبان قبایل، قدرت آن‌ها و روش‌هایشان به دلیل هاله‌ای از رمز و راز که در اطراف آن‌ها وجود دارد، بیش از آنی که هست، به چشم می‌آید. با نسبت دادن قدرت‌هایی شبیه قدرت طبیبان ساحر به موسسات تبلیغاتی، کتاب‌هایی نظیر ترغیب‌کنندگان پنهان و جذبه زیر آستانه‌ای به مصون نگاه داشتن و جاودانی کردن این اساطیر کمک کرده است.

5- دریافت پنجم این است که ترغیب فی نفسه ساز و کاری است که به ندرت با تبلیغات سروکار می‌یابد. اگر سروکار داشت، این کتاب محتملاً این گونه نامیده می‌شد: ترغیب‌کنندگان نه چندان پنهان

6- نهایتاً، سازوکارهای واقعی که شالوده‌ی تأثیرات تبلیغات است، بیش از آن که رمزآلود باشند، ظریف و زیرکانه‌اند.

امروزه اثر بخشی یک تبلیغ باید از طریق اندازه گیری‌های دقیق و مشاهده به اثبات رسد. برای سنجش تاثیر یک تبلیغ،حداقل سه چیز باید اندازه‌گیری شود که هر کدام معرف یکی از این سه تاثیر است. اولی، آگاهی خودانگیخته از نام تجاری است، دومی تداعی تصویر صفت است، سومی،پیش‌آمادگی نگرش کلی مردم نسبت به خرید نام تجاری مورد نظر است یعنی قصد خرید آنان.
این کتاب به تبلیغ‌کنندگان نشان می‌دهد که چگونه از بودجه‌ی تبلیغات و مؤسسات تبلیغاتی خود بهره‌ی بیشتری بگیرند و مصرف‌کنندگان در می‌یابند که چگونه تبلیغات بر انتخاب نام تجاری توسط آنان، تا ثیر می‌گذارد.

نرگس کشاورز نیا

منبع:ام بی ای نیوز


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 24 اسفند 1394
نظرات()   
   
oianielqrwppt
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 07:19 ب.ظ
btenhflqoavk 1 hour payday loans no credit check <a href=http://rentechpaydayloans.com/>money tree payday loans</a> payday loans milwaukee <a href="http://rentechpaydayloans.com/">payday loans in va</a>
وکیل امور بانکی
دوشنبه 24 اسفند 1394 04:31 ب.ظ
سلام
وبتون عالیه موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت ابزارهای هوش تجاری در خدمت رهبری کارآفرینانه..........چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

پاورپوینت سیستم های اطلاعات استراتژیک..........چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

پاورپوینت نقش حمل و نقل در بازرگانی خارجی..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

چه زمانی برندمان باید وارد بازار تازه‌ای شود؟ ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

هتل‌ اتوبوس، ایده‌ای هوشمندانه در پس تکنولوژی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

هر آنچه در مورد راه اندازی رستوران سیار باید بدانیم ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

این استارتاپ‌ها را بشناسید تا بدنی سالم‌تر داشته باشید ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

کارکرد بهتر مغز با عادت به مطالعه کتاب ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

خداحافظی هوشنگ مرادی کرمانی با دنیای نویسندگی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

تعداد لایک‌های اینستاگرام مخفی می‌شود؟..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

چه رمز عبوری بگذاریم که هک نشویم؟!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

رصد سن و جنسیت مشتریان با دوربین‌های فروشگاهی ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

درس عبرتی برای تولید کنندگان گوشی‌های تاشو!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

توییتر در گذرِ تغییرات جدید!..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

در اینستاگرام سوالات چند گزینه‌ای بپرسید ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

احتمال عرضه دو ایرپاد جدید توسط اپل ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

فیس بوک تکلیف حساب کاربری درگذشتگان را مشخص می‌کند ..........پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398

پاورپوینت مفاهیم و اصطلاحات برند..........سه شنبه 28 اسفند 1397

۱۶ پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود ..........سه شنبه 28 اسفند 1397

افتتاح موزه خیمه‌شب‌بازی با حضور هنرمندان ..........سه شنبه 28 اسفند 1397

همه پستها