تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - اصول و مبانی مدیریت بازاریابی
دوشنبه 25 خرداد 1394  02:21 ب.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

معرفی کتاب: اصول و مبانی مدیریت بازاریابی


 نویسندگان این کتاب پروفسور فیلیپ کاتلر و کوین لین کلر هستند و ترجمه آن را دکتر محمدعلی عبدالوند و دکتر کامبیز حیدرزاده انجام داده اند. این کتاب در 490 صفحه، 7 بخش و 18 فصل توسط انتشارات مبلغان 1393 به چاپ رسیده است.
ناشر در مقدمه کتاب با اشاره به اینکه کتاب مذکور جزء یکی از پرفروش ترین کتاب های حوزه ی بازاریابی در دنیا محسوب می شود، دلیل انتشار این اثر را توجه ویژه مولفان به تحولات جوامع و ارائه دیدگاه های بازاریابی متناسب با شرایط روز دنیای کنونی و شبکه های اجتماعی و ... عنوان می کند.

در بخش اول کتاب ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی به موضوع ضرورت حضور و پاسخگویی بازاریاب ها به جنبه های مهمی چون نیروهای مهم اجتماعی، توانمندی های جدید مصرف کننده و شرکت ها و همچنین وظایفی که باید توسط مدیران بازاریابی انجام شود اشاره میکند.

همچنین در فصل دوم بر توسعه و اجرای راهبردها و برنامه های مهم بازاریابی تاکید شده و درک بازار و تقاضای بازار و محیط بازاریابی موضوعی است که در فصل سوم به آن پرداخته شده است.
در این فصل ضمن ارائه روش های مختلف تحقیق در حوزه ی بازاریابی و نقش بسزایی که موضوع تقاضا دراین حوزه دارد 6 نیروی محیطی مهم را مورد توجه قرار میدهد.
این محیط ها شامل محیط جمعیتی، محیط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیط فناوری و محیط سیاسی است که هریک ویژگی های خاص خود را در دنیای بازاریابی دارند.

بخش دوم کتاب با عنوان ارتباط با مشتریان است که شامل فصل های 4 و 5 و 6 و 7 می باشد. فصل چهارم به بررسی جنبه هایی چون ایجاد ارزش برای مشتری و جلب رضایت او، به حداکثر رساندن ارزش دوره ی عمر مشتری، ایجا روابط با مشتری و در نهایت پایگاه داده های مشتری و بازاریابی مبتنی بر آن می پردازد. در این فصل به موضوع حداکثر کردن ارزش مشتری اشاره شده و آن به معنای ایجاد روابط بلند مدت با مشتری است و در واقع مدیریت رابطه با مشتری برای ایجاد مشتریان وفادار در حوزه بازریابی موفق مورد بررسی قرار میگیرد.

در فصل پنجم این بخش نیز تجزیه و تحلیل بازارهای مصرفی و عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده مطرح شده و فصل ششم به تجزیه و تحلیل بازارهای صنعتی اشاره دارد و در نهایت نیز در فصل هفتم این بخش شناسایی بخش ها و اهداف بازار، سطوح تقسیم بندی بازار، تقسیم بندی بازارهای مصرفی و صنعتی و هدف گیری مناسب در بازار مورد بررسی قرا گرفته است.

بخش سوم کتاب، اصول و مبانی مدیریت بازاریابی در برگیرنده ی فصول 8 و 9 است که ایجاد نام های تجاری مهم و قوی موضوع مورد توجه در فصل هشتم است. در این فصل با اشاره به موضوع فرایند روانی و محرک های بازاریابی برای تصمیم مصرف کننده به بخش هایی از دیدگاه های دانشمندان و صاحب نظرانی همچون فروید و مازلو و هرزبرگ در ایجاد انگیزش پرداخته شده است.

مولف بر ارائه الگوی 5 مرحله ای خرید پرداخته است که شامل:
1- شناخت مشکل
2- تحقیق برای اطلاعات
3- ارزیابی گزینه ها
4- تصمیمات خرید
5- رفتار پس از خرید
می شود.

بخش چهارم کتاب شامل فصول 10 و 11 و 12 است که در فصل دهم بر شکل گیری محصولات پیشنهادی به بازار اشاره دارد و فصل یازدهم به بررسی طراحی مدیریت خدمات پرداخته است و درنهایت توسعه ی راهبردها و برنامه های قیمت گذاری در فصل دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است.
در این فصل رفتار مصرف کننده تحت تاثیر سه عامل قرار می گیرد: فرهنگی، اجتماعی و شخصی و سبک زندگی که مطالعه ی این عوامل میتواند به بازاریاب ها کمک کند تا به شکلی کارآمدتر به مشتریان نزدیک شوند و رضایت آنها را به دست آورند.

فصل ششم کتاب شامل فصول 15 و 16 و 17 می شود. ارزش ارتباطات به طور کل در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و به مباحثی مربوط به طراحی و مدیریت ارتباطات بازاریابی جامع و یکپارچه، مدیریت ارتباطات انبوه و مدیریت ارتباطات شخصی به تفصیل در فصول یاد شده پرداخته شده است.

در این فصل، فرایند خرید شامل هشت مرحله می شود:
1- شناخت مشکل
2- توصیف کلی نیاز
3- مشخصات کالا
4- تحقیق در مورد تامین کننده
5- در خواست پیشنهاد نامه
6- انتخاب تامین کننده
7- مشخصات شیوه ی سفارش دهی منظم
8- مرورعملکردها

بازاریابان صنعتی باید روابط محمکی با مشتریان خود ایجاد کنند. اعتبار سازمان را حفظ کنند و همچنین ارزش مورد انتظار خریدار صنعتی را ارائه کنند.
همچنین در این بخش از کتاب به موضوع بازاریابی مستقیم اشاره شده و مفهوم آن استفاده از کانالهای مستقیم مصرفی به منظور دستیابی به مشتریان و ارائه کالاها و خدمات بدون واسطه به آنها است.
کانال های مهم بازاریابی مستقیم شامل فروش رو در رو، پست مستقیم، بازار کالانمایی، بازاریابی تلفنی، تلویزیون، دکه ها، وب گاه ها و تجهیزات تلفن همراه می شود.

بخش هفتم نیز در برگیرنده ی فصل 18 است که موضوع مدیریت بازاریابی در اقتصاد جهانی را مرود توجه و بررسی قرار داده است. در این بخش اشاره ای به موضوع بازاریابی منطبق بر مسئولیت اجتماعی شده است و رفتارهای قانونی و اخلاقی و منطبق بر مسولیت اجتماعی در حوزه ی بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است.

mbanews.ir - مریم غضنفری

منبع:ام.بی.ای نیوز


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 25 خرداد 1394
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مدیریت منابع انسانی..........شنبه 24 آذر 1397

پادزهری برای بوروکراسی ..........شنبه 24 آذر 1397

انگیزه کارمندان و اهمیت آن در بهره‌وری ..........شنبه 24 آذر 1397

۵ تاکتیک ضروری برای داشتن یک "کسب‌ و کار آنلاین" موفق ..........شنبه 24 آذر 1397

به استارتاپ‌ها اعتماد کنید ..........شنبه 24 آذر 1397

واکنش دیزاینرها و برندها به رنگ سال 2019 پنتون..........شنبه 24 آذر 1397

برگزاری نخستین سمینار تخصصی «برندسازی شخصی» ..........شنبه 24 آذر 1397

تداوم افت فروش خودرو در اروپا ..........شنبه 24 آذر 1397

ادامه رکود در بازار‌ جهانی موبایل­‌های هوشمند ..........شنبه 24 آذر 1397

پاورپوینت مدیریت بحران و بازاریابی در شرایط جدید..........شنبه 17 آذر 1397

روانشناسی رفتاری در خدمات‌رسانی به مشتری ..........شنبه 17 آذر 1397

گوگل از علل شکست استارتاپ‌ها می‌گوید ..........شنبه 17 آذر 1397

پرفروش‌ترین کتاب جهان معرفی شد..........شنبه 17 آذر 1397

دوست خوب چه خصوصیاتی دارد؟ ..........شنبه 17 آذر 1397

ترویج سبک زندگی سالم رسالت؛ کاله-پرو..........شنبه 17 آذر 1397

دو اژدهای چینی بازار موبایل را می‌بلعند ..........شنبه 17 آذر 1397

چه کسانی بیمه بیکاری می‌گیرند؟ ..........شنبه 17 آذر 1397

فولکس واگن ظرفیت تولید ۱۵میلیون خودروی برقی را دارد ..........شنبه 17 آذر 1397

۳.۹میلیارد نفر از جمعیت جهان آنلاین هستند ..........شنبه 17 آذر 1397

اولویت‌های شرکت تاتا در ۱۵۰سالگی ..........چهارشنبه 30 آبان 1397

همه پستها