تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - اصول و مبانی مدیریت بازاریابی
دوشنبه 25 خرداد 1394  02:21 ب.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

معرفی کتاب: اصول و مبانی مدیریت بازاریابی


 نویسندگان این کتاب پروفسور فیلیپ کاتلر و کوین لین کلر هستند و ترجمه آن را دکتر محمدعلی عبدالوند و دکتر کامبیز حیدرزاده انجام داده اند. این کتاب در 490 صفحه، 7 بخش و 18 فصل توسط انتشارات مبلغان 1393 به چاپ رسیده است.
ناشر در مقدمه کتاب با اشاره به اینکه کتاب مذکور جزء یکی از پرفروش ترین کتاب های حوزه ی بازاریابی در دنیا محسوب می شود، دلیل انتشار این اثر را توجه ویژه مولفان به تحولات جوامع و ارائه دیدگاه های بازاریابی متناسب با شرایط روز دنیای کنونی و شبکه های اجتماعی و ... عنوان می کند.

در بخش اول کتاب ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی به موضوع ضرورت حضور و پاسخگویی بازاریاب ها به جنبه های مهمی چون نیروهای مهم اجتماعی، توانمندی های جدید مصرف کننده و شرکت ها و همچنین وظایفی که باید توسط مدیران بازاریابی انجام شود اشاره میکند.

همچنین در فصل دوم بر توسعه و اجرای راهبردها و برنامه های مهم بازاریابی تاکید شده و درک بازار و تقاضای بازار و محیط بازاریابی موضوعی است که در فصل سوم به آن پرداخته شده است.
در این فصل ضمن ارائه روش های مختلف تحقیق در حوزه ی بازاریابی و نقش بسزایی که موضوع تقاضا دراین حوزه دارد 6 نیروی محیطی مهم را مورد توجه قرار میدهد.
این محیط ها شامل محیط جمعیتی، محیط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیط فناوری و محیط سیاسی است که هریک ویژگی های خاص خود را در دنیای بازاریابی دارند.

بخش دوم کتاب با عنوان ارتباط با مشتریان است که شامل فصل های 4 و 5 و 6 و 7 می باشد. فصل چهارم به بررسی جنبه هایی چون ایجاد ارزش برای مشتری و جلب رضایت او، به حداکثر رساندن ارزش دوره ی عمر مشتری، ایجا روابط با مشتری و در نهایت پایگاه داده های مشتری و بازاریابی مبتنی بر آن می پردازد. در این فصل به موضوع حداکثر کردن ارزش مشتری اشاره شده و آن به معنای ایجاد روابط بلند مدت با مشتری است و در واقع مدیریت رابطه با مشتری برای ایجاد مشتریان وفادار در حوزه بازریابی موفق مورد بررسی قرار میگیرد.

در فصل پنجم این بخش نیز تجزیه و تحلیل بازارهای مصرفی و عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده مطرح شده و فصل ششم به تجزیه و تحلیل بازارهای صنعتی اشاره دارد و در نهایت نیز در فصل هفتم این بخش شناسایی بخش ها و اهداف بازار، سطوح تقسیم بندی بازار، تقسیم بندی بازارهای مصرفی و صنعتی و هدف گیری مناسب در بازار مورد بررسی قرا گرفته است.

بخش سوم کتاب، اصول و مبانی مدیریت بازاریابی در برگیرنده ی فصول 8 و 9 است که ایجاد نام های تجاری مهم و قوی موضوع مورد توجه در فصل هشتم است. در این فصل با اشاره به موضوع فرایند روانی و محرک های بازاریابی برای تصمیم مصرف کننده به بخش هایی از دیدگاه های دانشمندان و صاحب نظرانی همچون فروید و مازلو و هرزبرگ در ایجاد انگیزش پرداخته شده است.

مولف بر ارائه الگوی 5 مرحله ای خرید پرداخته است که شامل:
1- شناخت مشکل
2- تحقیق برای اطلاعات
3- ارزیابی گزینه ها
4- تصمیمات خرید
5- رفتار پس از خرید
می شود.

بخش چهارم کتاب شامل فصول 10 و 11 و 12 است که در فصل دهم بر شکل گیری محصولات پیشنهادی به بازار اشاره دارد و فصل یازدهم به بررسی طراحی مدیریت خدمات پرداخته است و درنهایت توسعه ی راهبردها و برنامه های قیمت گذاری در فصل دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است.
در این فصل رفتار مصرف کننده تحت تاثیر سه عامل قرار می گیرد: فرهنگی، اجتماعی و شخصی و سبک زندگی که مطالعه ی این عوامل میتواند به بازاریاب ها کمک کند تا به شکلی کارآمدتر به مشتریان نزدیک شوند و رضایت آنها را به دست آورند.

فصل ششم کتاب شامل فصول 15 و 16 و 17 می شود. ارزش ارتباطات به طور کل در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و به مباحثی مربوط به طراحی و مدیریت ارتباطات بازاریابی جامع و یکپارچه، مدیریت ارتباطات انبوه و مدیریت ارتباطات شخصی به تفصیل در فصول یاد شده پرداخته شده است.

در این فصل، فرایند خرید شامل هشت مرحله می شود:
1- شناخت مشکل
2- توصیف کلی نیاز
3- مشخصات کالا
4- تحقیق در مورد تامین کننده
5- در خواست پیشنهاد نامه
6- انتخاب تامین کننده
7- مشخصات شیوه ی سفارش دهی منظم
8- مرورعملکردها

بازاریابان صنعتی باید روابط محمکی با مشتریان خود ایجاد کنند. اعتبار سازمان را حفظ کنند و همچنین ارزش مورد انتظار خریدار صنعتی را ارائه کنند.
همچنین در این بخش از کتاب به موضوع بازاریابی مستقیم اشاره شده و مفهوم آن استفاده از کانالهای مستقیم مصرفی به منظور دستیابی به مشتریان و ارائه کالاها و خدمات بدون واسطه به آنها است.
کانال های مهم بازاریابی مستقیم شامل فروش رو در رو، پست مستقیم، بازار کالانمایی، بازاریابی تلفنی، تلویزیون، دکه ها، وب گاه ها و تجهیزات تلفن همراه می شود.

بخش هفتم نیز در برگیرنده ی فصل 18 است که موضوع مدیریت بازاریابی در اقتصاد جهانی را مرود توجه و بررسی قرار داده است. در این بخش اشاره ای به موضوع بازاریابی منطبق بر مسئولیت اجتماعی شده است و رفتارهای قانونی و اخلاقی و منطبق بر مسولیت اجتماعی در حوزه ی بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است.

mbanews.ir - مریم غضنفری

منبع:ام.بی.ای نیوز


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 25 خرداد 1394
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دانستنی های بازاریابی و فروش(21)..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پاورپوینت بازاریابی الكترونیكی..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پاورپوینت راهنمای نگارش پایان نامه..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

راه حلی ساده برای از بین بردن استرس ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

نقش کسب‌ و کارها در آموزش مهارت‌های شغلی ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

۵ فناوری که صاحبان کسب و کار باید بشناسند ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

چرا مدیران آلمانی شعبده‌بازی یاد می‌گیرند؟ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

۵ نکته مشترک در انتخاب نام شرکت‌های بزرگ ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

بازنشستگی ١٠ساله با چشم‌بندی بیمه‌های عمر! ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

قدم زدن در روستای صخره‌ای ۳‌هزار ساله ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

لزوم توجه به برندها در چارچوب کلان/ کم توجهى ایران در حوزه برندسازى ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

با ۱۰ میلیون تومان هم می‌توان خودرو خرید؟..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

جشنی برای گلهای ارکیده ایران در خاستگاهش..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

پرچم دوم ما فرش دستباف است..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

قابلیت ویرایش به توییتر اضافه می‌شود..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

واتس‌آپ هم به تشخیص چهره هوشمند مجهز می‌شود ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

رشد دوباره کاربران اسنپ‌ چت ..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

تغییرات اساسی در راه وایبر!..........چهارشنبه 17 بهمن 1397

خلاصه کتاب اصول سرپرستی..........شنبه 29 دی 1397

ترجمه 44P آمیخته بازاریابی..........شنبه 29 دی 1397

همه پستها